Joan Manén

Desenvolupament

Per Daniel Blanch

C04-optPel que respecte a l'estil i influències de les primeres obres, podem veure que en molts casos prenia temes populars espanyols i catalans que els reelaborava a través d'un llenguatge musical més centreeuropeu que no pas espanyol. La seva fascinació per Ludwig van Beethoven, Richard Wagner i més tard Richard Strauss el va fer adoptar el gust per les grans formes i a partir dels primers anys del segle XX començà a abordar obres d'envergadura amb un llenguatge germànic d'estil poemàtic i descriptiu molt afí al que paral·lelament cultivava Richard Strauss. És precisament en un concert realitzat a Colònia el 4 de gener de 1900 que el mateix Strauss l'acompanyà al piano en diverses de les seves obres. 

A mesura que Manén anava aconseguint un major domini de l'orquestració la seva música era capaç d'assolir més profunditat expressiva i en òperes com Acté, estrenada el 1903 al Liceu de Barcelona, aconseguien a través d'una poderosa tècnica orquestral condensar i desenvolupar el drama de manera molt eficaç i commovedora. Però per arribar a escriure una òpera de l'envergadura d'Acté va haver primer d'afrontar la composició de diverses sarsueles com “Lo suplici de Tántalo”, o ”Elixir de amor” obres compostes durant l'adolescència en moments difícils de la seva carrera com a violinista. Gràcies a l'experiència compositiva d'aquestes obres així com de l'òpera“Giovanna di Napoli”,estrenada al Liceu el gener de 1903, va poder afrontar la que possiblement seria la seva obra clau “Acté”.

Contacte Contacte

Youtube Youtube
Facebook Facebook
Blog Blog