Realitzà els estudis musicals de piano al Conservatori del Liceu de Barcelona i a l’École Normale de Musique de París. Posteriorment, cursà estudis de composició amb el mestre Cristòfor Taltabull a Barcelona i a la Schola Cantorum a París. Després d’una breu i intensa carrera pianística, a partir del 1960, desenvolupà un doble vessant orientat a la composició i a la divulgació de la música contemporània a través de la fundació del grup de cambra Diabolus in Musica, amb la col·laboració de Juli Panyella. Amb aquesta formació que va dirigir fins al 1986, compaginà l’estrena de nombroses obres pròpies i de compositors espanyols i estrangers, amb el repertori tradicional del segle XX. A partir de 1986, Joan Guinjoan es dedicà exclusivament a la composició. El seu catàleg consta de més de cent partitures, amb obres per a instrument sol, cambra, orquestra simfònica, concerts per a solista i orquestra, vocal, etc., que han estat interpretades als cinc continents. Guinjoan ha rebut diversos premis de composició entre els quals hi ha el Reina Sofía, Premio Nacional de Música, Ciutat de Barcelona o finalista del Premi Mundial del Disc (Premi Koussevitaki de l’IRCA de Nova York).
Joan Guinjoan es considerà un compositor del Mare Nostrum amb esperit cartesià. Per a ell la composició era un repte fascinant perquè equivalia a un intent d’establir un diàleg amb un mateix, amb l’esperança que després arribés als altres i es produgués una comunicació idònia entre el compositor, l’intèrpret i l’oient. Assumia el compromís estètic que suposava l’ús de diferents llenguatges en una mateixa partitura, així com el de materials aliens quan aquests l’estimulaven per crear quelcom amb un estil propi que l'unificava. La seva llibertat creativa, que mai estava condicionada per res ni per ningú, el portà a una recerca constant plena de vitalitat.
VOLS CONÈIXER MILLOR L'ARTISTA?
Web de Joan GuinjoanFons Joan Guinjoan de la Biblioteca de Catalunya
OBRES INTERPRETADES
Phrase per a guitarra
Flamenco per a dos pianos (selecció)
I - III