#001

Joan Manén
(Barcelona, 1883- 1971)





Joan Manén va ser el clar exemple de nen prodigi que mostrà des de petit uns dots extraordinaris tant al violí com al piano. La seva formació com a violinista va ser bastant escassa i només va tenir mestres fins als onze anys. A partir d'aquesta edat el seu aprenentatge va ser exclusivament autodidacta. El jove violinista, acompanyat sempre del seu pare, es va llançar a l'aventura per fer gires extensíssimes per tota Amèrica, arribant a debutar al Carnegie Hall de Nova York el 15 de gener de 1895, amb onze anys. A partir de 1898 es va establir a Berlín on va desenvolupar la seva carrera gràcies a la important relació artística que va mantenir amb Otto Goldschmidth, representant de Pablo Sarasate. El seu debut a la Hochschule de Berlín, el 1904, va suposar la seva consolidació com a violinista. A partir d'aquesta data va ser requerit per les sales i orquestres de major prestigi, i dugué a terme gires per tota Europa i Amèrica. Amb Joan Manén, les facetes de compositor, violinista i director d'orquestra sempre van anar unides i fou molt freqüent veure en els seus programes obres propies. En el transcurs de la seva llarga carrera - va deixar de tocar el 1959- va gaudir d'un estatus de gran violinista virtuós que comptava amb un repertori al servei del lluïment de l'aparell tècnic. Segons deia la crítica alemanya del moment, la tècnica de Joan Manén era extraordinàriament desenvolupada i precisa, el seu so dolç, pur i sempre cantabile, i les seves interpretacions desprenia una gran elegància i naturalitat.

La línia estètica de la seva obra, escrita al llarg de més cinquanta anys, es mou dins un ampli ventall d'influències, un eclecticisme que és fruit d'una assimilació de diferents estètiques. Les influències de la música germànica, francesa, espanyola i catalana hi són molt presents, però, tot i així, Manén assoleix un llenguatge personal resultat d'un desenvolupament harmònic original que el defineix. En les seves obres hi trobem una solidesa formal d'influència germànica, una gran habilitat pel desenvolupament temàtic i una preeminència de la línia melòdica.



VOLS CONÈIXER MILLOR L'ARTISTA?

Arxiu Joan Manén de l´Associació Joan Manén

Fons Joan Manén del Museu de la Música de Barcelona (en linia)

Fons Joan Manén de la Biblioteca Nacional de Catalunya

Arxiu personal Joan Manén de la Biblioteca Nacional d´Espanya


OBRES INTERPRETADES

Vals-jota del “Dúo de La africana” (F. Caballero-Manén), per a violí i piano

Chanson op. A-8, per a violí i piano

Petite Suite espagnole op. A-3, per a violí i piano

Romanza amorosa op. A-48, per a violí i piano

Tocatta (Paradies-Manén), per a violí i piano

Caprice núm 1 op. A-14, per a violí i piano

Berceuse (Chopin-Manén), per a violí i piano

Arieta española (Blas Laserna-Manén), per a violí i piano

Turkey in the straw (popular-Manén), per a violí i piano

Caprice núm. 3 op. A-33 (catalan), per a violí i piano

Quartet amb piano en fa sostingut menor op. A-6 “Mobilis un Mobili”

Caprice nº2 op. A-15, per a violí i piano

Cinc cançons alemanyes op. A-4, per a veu i piano

Quatre cançons alemanyes op. A-10, per a veu i piano

Liebesjubel, per a veu i piano

Fantasia-Sonata op. A-22, per a guitarra

Joia d'infants (sardana)

Pàtria (sardana)

Cap a Núria falta gent (sardana)

Sardana tràgica (sardana)

L'alegre companyia (sardana)

Manresana (sardana)

Trois chansons op. A-9, per a veu i piano

Sonata di concerto op. A-42, per a violoncel i piano

Aragón op. 33 núm 1, per a violí i piano

Danza ibérica nº1 op. A-25, per a violí i piano

Belvedere op. A-40, per a flauta i piano

Tres cançons op. 9 (Lo frare - Lo divi estel - Lo pastó), per a veu i piano

Balada (Canción ibérica nº 2), per a veu i piano

Muntanyes del Canigó op. A-28, per a cor

El pardal op. A-28, per a cor

Els dos camins op. A-47, per a cor

Muntanya de Montserrat op. A-47, per a cor

El petit maridet op. A-34, per a cor

Quartet per a corda en fa major op. A-16

Tableaux op. A-29, per a piano

Juventus op. A-5 per a dos violins, piano i orquestra

Diálogo op. A-44, per a flauta, arpa i trio de corda

Elegia op. 25, per a violí i piano

Lamento op. A-7 (Concerto espagnol per a violí i orquestra), per a violí i piano

Chanson op. A-8, per a violoncel i piano (arr. Guillermo Pastrana)

Romanza mística op. A-46, per a violí i piano

Introduction, Andante et Variations (sur un thème de Tartini) op. A-3, per a violi i piano

Jeanne de Naples - opera- (Mon pauvre ami vous venez trop tard), per a soprano i piano

Jeanne de Naples - opera- (Adieu donc, femme au coeur changeant), per a tenor i piano

Neró i Acté - opera - (Trist ocellet enyorat), per a tenor i piano

Neró i Acté - opera - (Volia de llur aclaparament veure'n la traça) per a baríton i piano

Neró i Acté - opera - (Vil i felló; ton gest és be'l d'un César) per a soprano, tenor i baríton

Quintet amb piano op. A-18 “Lui et elle”

Flecha op. A-26 núm. 1, per a veu i piano

Amunt, per a veu i piano

Andante et scherzo, per a violí i harmònium Mustel

Camprodon, sardana per a orquestra de corda (arr. Daniel Blanch)

Medea, per a rapsoda, orquestra de corda, orgue i piano

Quatre cançons populars catalanes per a veu, orquestra de corda i arpa

Concertino, per a violí i orquestra op. A-49

Introducció del segon acte de l'òpera Don Juan (transc. Daniel Blanch), per a flauta i piano



SEGUEIX-NOS A