Joan Manén va ser el clar exemple de nen prodigi que mostrà des de petit uns dots extraordinaris tant al violí com al piano. La seva formació com a violinista va ser bastant escassa i només va tenir mestres fins als onze anys. A partir d'aquesta edat el seu aprenentatge va ser exclusivament autodidacta. El jove violinista, acompanyat sempre del seu pare, es va llançar a l'aventura per fer gires extensíssimes per tota Amèrica, arribant a debutar al Carnegie Hall de Nova York el 15 de gener de 1895, amb onze anys. A partir de 1898 es va establir a Berlín on va desenvolupar la seva carrera gràcies a la important relació artística que va mantenir amb Otto Goldschmidth, representant de Pablo Sarasate. El seu debut a la Hochschule de Berlín, el 1904, va suposar la seva consolidació com a violinista. A partir d'aquesta data va ser requerit per les sales i orquestres de major prestigi, i dugué a terme gires per tota Europa i Amèrica. Amb Joan Manén, les facetes de compositor, violinista i director d'orquestra sempre van anar unides i fou molt freqüent veure en els seus programes obres propies. En el transcurs de la seva llarga carrera - va deixar de tocar el 1959- va gaudir d'un estatus de gran violinista virtuós que comptava amb un repertori al servei del lluïment de l'aparell tècnic. Segons deia la crítica alemanya del moment, la tècnica de Joan Manén era extraordinàriament desenvolupada i precisa, el seu so dolç, pur i sempre cantabile, i les seves interpretacions desprenia una gran elegància i naturalitat.
La línia estètica de la seva obra, escrita al llarg de més cinquanta anys, es mou dins un ampli ventall d'influències, un eclecticisme que és fruit d'una assimilació de diferents estètiques. Les influències de la música germànica, francesa, espanyola i catalana hi són molt presents, però, tot i així, Manén assoleix un llenguatge personal resultat d'un desenvolupament harmònic original que el defineix. En les seves obres hi trobem una solidesa formal d'influència germànica, una gran habilitat pel desenvolupament temàtic i una preeminència de la línia melòdica.
VOLS CONÈIXER MILLOR L'ARTISTA?
Arxiu Joan Manén de l´Associació Joan Manén Fons Joan Manén del Museu de la Música de Barcelona (en linia)Fons Joan Manén de la Biblioteca Nacional de CatalunyaArxiu personal Joan Manén de la Biblioteca Nacional d´Espanya
OBRES INTERPRETADES
Vals-jota del “Dúo de La africana” (F. Caballero-Manén), per a violí i piano
Chanson op. A-8, per a violí i piano
Petite Suite espagnole op. A-3, per a violí i piano
Romanza amorosa op. A-48, per a violí i piano
Tocatta (Paradies-Manén), per a violí i piano
Caprice núm 1 op. A-14, per a violí i piano
Berceuse (Chopin-Manén), per a violí i piano
Arieta española (Blas Laserna-Manén), per a violí i piano
Turkey in the straw (popular-Manén), per a violí i piano
Caprice núm. 3 op. A-33 (catalan), per a violí i piano
Quartet amb piano en fa sostingut menor op. A-6 “Mobilis un Mobili”
Caprice nº2 op. A-15, per a violí i piano
Cinc cançons alemanyes op. A-4, per a veu i piano
Quatre cançons alemanyes op. A-10, per a veu i piano
Liebesjubel, per a veu i piano
Fantasia-Sonata op. A-22, per a guitarra
Joia d'infants (sardana)
Pàtria (sardana)
Cap a Núria falta gent (sardana)
Sardana tràgica (sardana)
L'alegre companyia (sardana)
Manresana (sardana)
Trois chansons op. A-9, per a veu i piano
Sonata di concerto op. A-42, per a violoncel i piano
Aragón op. 33 núm 1, per a violí i piano
Danza ibérica nº1 op. A-25, per a violí i piano
Belvedere op. A-40, per a flauta i piano
Tres cançons op. 9 (Lo frare - Lo divi estel - Lo pastó), per a veu i piano
Balada (Canción ibérica nº 2), per a veu i piano
Muntanyes del Canigó op. A-28, per a cor
El pardal op. A-28, per a cor
Els dos camins op. A-47, per a cor
Muntanya de Montserrat op. A-47, per a cor
El petit maridet op. A-34, per a cor
Quartet per a corda en fa major op. A-16
Tableaux op. A-29, per a piano
Juventus op. A-5 per a dos violins, piano i orquestra
Diálogo op. A-44, per a flauta, arpa i trio de corda
Elegia op. 25, per a violí i piano
Lamento op. A-7 (Concerto espagnol per a violí i orquestra), per a violí i piano
Chanson op. A-8, per a violoncel i piano (arr. Guillermo Pastrana)
Romanza mística op. A-46, per a violí i piano
Introduction, Andante et Variations (sur un thème de Tartini) op. A-3, per a violi i piano
Jeanne de Naples - opera- (
Mon pauvre ami vous venez trop tard), per a soprano i piano
Jeanne de Naples - opera- (
Adieu donc, femme au coeur changeant), per a tenor i piano
Neró i Acté - opera - (
Trist ocellet enyorat), per a tenor i piano
Neró i Acté - opera -
(Volia de llur aclaparament veure'n la traça) per a baríton i piano
Neró i Acté - opera -
(Vil i felló; ton gest és be'l d'un César) per a soprano, tenor i baríton
Quintet amb piano op. A-18 “Lui et elle”
Flecha op. A-26 núm. 1, per a veu i piano
Amunt, per a veu i piano
Andante et scherzo, per a violí i harmònium Mustel
Camprodon, sardana per a orquestra de corda (arr. Daniel Blanch)
Medea, per a rapsoda, orquestra de corda, orgue i piano
Quatre cançons populars catalanes per a veu, orquestra de corda i arpa
Concertino, per a violí i orquestra op. A-49
Introducció del segon acte de l'òpera Don Juan (transc. Daniel Blanch), per a flauta i piano