Celebrat entre els mesos de març i juny, el cicle aposta per la música clàssica catalana amb un repertori d’obres de qualitat i intèrprets de reconegut prestigi.
De la mà del Casino Menestral Figuerenc i de l’Associació Joan Manén, la temporada ha posat en valor el patrimoni musical català amb una programació d’autors com Juli Garreta, Frederic Mompou, Joaquim Cassadó, Eduard Toldrà, Teresa Borràs, Joan Baptista Lambert, Francesc Pujol o Isaac Albéniz, entre d’altres. Els concerts, celebrats al Cercle Sport Figuerenc i a l’Auditori Caputxins, han omplert aquests espais emblemàtics de música clàssica de la nostra terra.
El primer concert del cicle va anar a càrrec del pianista Daniel Blanch i el violoncel·lista Romain Garioud, que van presentar la seva darrera col·laboració discogràfica amb títol homònim al del recital: Rêverie. Evocacions i somnis. Blanch, que també és president de l’Associació Joan Manén i, per tant, un dels impulsors del projecte, va destacar la implicació institucional i dels equipaments culturals, factor clau per fer realitat aquesta iniciativa.
En aquest sentit, la Biblioteca Fages i Climent ha esdevingut una peça fonamental del cicle en la seva difusió. A més, ha coorganitzat dues conferències que han permès contextualitzar part del repertori interpretat, apropant al públic compositors i obres. Les sessions, obertes a tota la ciutadania, han enriquit l’experiència dels assistents i ha reforçat el paper de la biblioteca com a espai de coneixement i diàleg cultural.
Així mateix, l’Ajuntament de Figueres ha donat suport a la temporada en la seva difusió a través de diferents canals institucionals, i ha col·laborat amb la cessió d’espais municipals que han permès la realització dels concerts. Aquesta implicació ha estat clau per garantir la viabilitat de la proposta, reafirmant el compromís del consistori amb la promoció de la música clàssica i el patrimoni artístic del país.
Gràcies a aquesta suma d’esforços, el projecte ha pogut desplegar propostes tan singulars com el segon recital, dedicat íntegrament a l’arpa. L’instrument, que sempre ha despertat una fascinació especial, va ser el protagonista d’un programa que va captivar el públic gràcies a José Antonio Domené, que va excel·lir en la seva interpretació d’obres de compositors catalans dedicades a l’instrument. Cal destacar que el repertori incloïa una obra de la compositora Teresa Borràs (1923-2010) així com dues peces molt vinculades a l’arpista Rosa Balcells: la Suite a l’estil antic de Frederic Alfonso, estrenada per ella, i la Suite bíblica de Lambert, dedicada a la mateixa Balcells.
El tercer concert va comptar amb el reconegut pianista català Enrique Bagaría, qui va interpretar sonates de Josep Teixidor, Pau Marsal, Isaac Albéniz i Juli Garreta. L’última peça interpretada, la Sonata de Garreta, és una de les obres més ambicioses escrites pel compositor: té un estil que oscil·la entre la claredat clàssica i la passió del Romanticisme, amb un tercer moviment sardanístic que traspua catalanitat.
El cicle va cloure la seva primera edició amb el recital de flauta, violoncel i piano titulat Del Classicisme al Romanticisme. El Trio Traful, amb la flautista Adriana Montorfano, la violoncel·lista Anna Carné i el pianista Marc Romero -tots tres arrelats a Figueres- va oferir una programació amb compositors que van més enllà de les nostres fronteres, com Franz Joseph Haydn o Carl Maria von Weber, sense oblidar autors propers com Enric Morera i Manuel Oltra.
Carles Cervera, promotor de la temporada Figueres Clàssica i membre de la junta del Casino Menestral Figuerenc i de l’Associació Joan Manén, ha destacat la bona acollida del cicle per part del públic, el qual ha respost positivament a una proposta innovadora, d’altíssim nivell artístic i profundament arrelada al territori.
Amb aquesta primera edició, Figueres Clàssica ha demostrat que la música clàssica catalana té un espai i públic que la valora. Amb més de 300 espectadors, la temporada ha ofert una oportunitat única per posar en valor i redescobrir la riquesa del llegat musical propi, connectant generacions i territoris a través d’un repertori sovint oblidat però de gran nivell artístic.